Nieuws

Samenwerking met pianist Henry Kelder

Bij De twee gezichten van de Romantiek staat ook een aantal werken voor piano op het programma. In de eerste plaats de Zigeunerlieder op. 112 van Johannes Brahms, waar de speelsheid, heftige verlangens en liefdesperikelen minstens zozeer in de pianobegeleiding als in de koorpartijen tot uitdrukking wordt gebracht. Bijzonder zijn ook de twee solistische pianoliederen van Brahms, het Intermezzo in Es, op. 117 nr. 1 en het Intermezzo in bes, op. 117 nr. 2. Beide stukken worden gekenmerkt door een introverte en peinzende stemming, en werden door Brahms zelf ook wel ‘Wiegenlieder meiner Schmerzen’ genoemd.

Deze weemoedige en meeslepende pianoklanken liggen bij de komende concerten in handen van veelzijdig pianist Henry Kelder. Naast zijn werkzaamheden als hoofdvakdocent piano aan het Utrechts Conservatorium en coach pianist aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag is hij een veelgevraagd kamermusicus én componist. In 2013 gingen drie werken van zijn hand in première: Concerto voor altsaxofoon en orkest, A Song for Saint Cecilia´s Day voor koor en orkest en muziektheater VALS. Als vaste repetitor en dirigent is Henry Kelder verbonden aan VocaalLAB Nederland. Sinds eind 2011 is hij oprichter en artistiek directeur van MatchingArts, een innovatief bedrijf ter exploitatie van podiumkunsten in de breedste zin van het woord.

Zie ook www.henrykelder.nl.

Volg ons op Facebook en Twitter.